T-Butterfly: meer kinderen bewustmaken van gevaren telefoongebruik op de fiets

In de zomer van 2015 verongelukte de 13-jarige Tommy-Boy. Terwijl hij al fietsend zijn playlist bijwerkte op zijn telefoon, werd hij geschept door een auto. Hij heeft nog zeker 10 uur gevochten voor zijn leven, maar helaas overleefde hij het ongeluk niet. Na het tragische verlies van zijn zoon Tommy-Boy, vond Michael Kulkens de kracht om ‘Stichting T-Butterfly’ op te richten. Hij vertelt er graag meer over.

T-Butterfly

‘Met Stichting T-Butterfly wil ik kinderen bewustmaken van de gevaren van telefoongebruik op de fiets. Via de kinderen probeer ik vooral de ouders te bereiken. De ouders zijn namelijk het grootste probleem. De meeste ongelukken op de fiets gebeuren nog steeds omdat de automobilist een telefoon in zijn hand had. Daarom heb ik het Ouder-Kind contract opgesteld. Daarin beloven kinderen en ouders elkaar hun mobieltje niet meer te gebruiken als ze aan het fietsen of autorijden zijn. Binnenkort lanceer ik ook een app die hieraan bijdraagt.

Voorlichting op scholen

‘Vanuit T-Butterfly ben ik druk bezig met verschillende acties en campagnes. Ik geef door het hele land voorlichting op scholen over de gevaren van telefoongebruik op de fiets. Uiteraard vertel ik dan ook het verhaal van Tommy-Boy.

Ook breng ik ‘fietsen zonder verlichting’ en ‘door rood rijden’ onder de aandacht. We gaan bijvoorbeeld eind juni op een druk verkeerspunt in Rotterdam een nieuw verkeerslicht plaatsen. Als het verkeerslicht op rood staat, laten we een playlist afspelen. Op een lcd-scherm ziet de fietser dan: ‘dit is de playlist van Tommy-Boy, hij overleed omdat hij op z’n mobiel keek in het verkeer.’ We hebben al een eerste proef gedaan met een tijdelijk verkeerslicht op dat verkeerspunt. Eerst reed 90% van de fietsers daar nog door rood. En nu niemand meer.’ 

Landelijke campagne ‘Fietsmodus’

‘Ook heb ik meegewerkt aan de landelijke campagne ‘Fietsmodus’ van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Deze campagne heeft, net als T-Butterfly, als doel om mobiel telefoongebruik te verminderen in het verkeer. Ik heb voor de campagne Fietsmodus een aantal feesten georganiseerd. Scholen konden tijdens deze campagne namelijk een 538 schoolfeest winnen. Verder heb ik de opening gedaan van Fietsmodus in Amsterdam. En ik heb samen met acteur Niek Roozen een vlog opgenomen voor de campagne. Als vader van Tommy-Boy leg ik misschien toch wat meer gewicht in de schaal tijdens een campagne.’

Samenwerking met ROV-ZH

In het najaar gaat Michael samenwerken met ROV-ZH binnen het programma Totally Traffic. Zodra wij meer informatie hebben, hoort u dit uiteraard van ons. Wilt u meer weten over Michael en zijn Stichting T-Butterfly? Kijk dan snel op: www.tbutterfly.nl

Onthulling verkeerslicht Coolsingel

Op 27 juni onthulde de vader van Tommy-Boy, Michael Kulkens een bijzonder verkeerslicht op de Coolsingel. Lees het nieuwsbericht over de onthulling op de website van de gemeente Rotterdam: Bijzonder verkeerslicht Coolsingel

In het filmpje hiernaast wordt de werking van het bijzondere verkeerslicht getoond.

Ambassadeurs verkeersveiligheid

Leon van Noort vertelt graag over zijn ambities als ambassadeur

‘Ik ben Leon van Noort. Ik ben wethouder van de gemeente Binnenmaas. Sinds kort ben ik ook verkeersveiligheidsambassadeur voor de gemeente Hoeksche Waard. Mijn persoonlijke drive en doel is om mensen bewust te maken van verkeersveiligheid. In mijn jaren als wethouder heb ik gemerkt dat er door veel inwoners gekeken wordt naar (verkeers)maatregelen op het moment dat er ongelukken gebeuren. Dit is uiteraard één van de oplossingen van het probleem. 

Verkeersdeelname begint bij deelnemers zelf

Veel van deze ongelukken gebeuren door het weggedrag van verkeersdeelnemers. Je kunt als overheid nog zoveel borden, snelheidsremmende maatregelen of verkeerslichten plaatsen. Een veilige verkeersdeelname begint echt bij de deelnemers zelf. Denk hierbij aan het overtreden van de regels, bumperkleven, haast hebben en mijn grootste ergernis: te hard rijden binnen de bebouwde kom en op woonerven. 

Mensen bewust maken van gedrag

Mijn ambitie is dan ook om mensen bewust te maken van hun deelname aan het verkeer en het in acht nemen van regels in het verkeer. Als we allemaal meer en beter opletten (denk hierbij ook aan de kinderen) en elkaar iets gunnen, dan is ook de deelname aan het verkeer voor iedereen prettiger en vooral veiliger!

Mourik: een koploper in verkeersveiligheid

Op 1 juni gingen we op pad met Kees Scheer en een aantal van zijn collega’s. Kees is projectdirecteur bij bouw- en infrabedrijf Mourik uit Groot-Ammers. Dit bedrijf ondertekende als eerste in Zuid-Holland een manifest ‘Maak van de Nul een Punt’.

Verkeersveiligheid in Kinderdijk door Mourik

We bezochten een groot dijkverzwaringswerk bij het prachtige dorp Kinderdijk. De mensen van Mourik lieten ons zien wat het bedrijf daar heeft gedaan aan verkeersveiligheid. Ook ’vertelden ze over de vele manieren waarop Mourik meewerkt aan verkeersveiligheid. De rondleiding zorgde voor een inspirerend portret van een onderneming die op een bijzonder actieve manier een punt maakt van nul verkeersslachtoffers.

Onderzoek 'ouders en verkeersveiligheid'

Dit jaar laten de provincies Utrecht, Noord-Brabant, Flevoland en Drenthe, de vervoerregio Amsterdam en de ROV’s Oost-Nederland, Zeeland en Zuid-Holland samen een onderzoek uitvoeren over het onderwerp ‘ouders en verkeersveiligheid’. 

Het onderzoek wordt uitgevoerd omdat aan de ene kant ouders volgens wetenschappelijk onderzoek een sleutelrol hebben in de verkeersopvoeding van kinderen. Toch blijkt op veel plaatsen dat ouders zich daar niet altijd naar gedragen. We weten niet goed wat daar de oorzaken van zijn. Ook weten we niet hoe we ervoor kunnen zorgen dat ouders deze rol wél vervullen.  

Onderzoek door Tabula Rasa

Tabula Rasa voert het onderzoek uit en we hopen daarmee antwoord te krijgen op de bovenstaande vraagstukken. Het onderzoek moet duidelijk maken welke ‘haakjes’ er zijn om ouders te bereiken en te mobiliseren in hun rol als verkeersopvoeder. Het onderzoeksrapport met de resultaten, conclusies en aanbevelingen verwachten we in oktober 2017.

Schoolbrengdag

Wat is er leuker dan lopend of fietsend naar school? En het is ook nog eens goed voor je gezondheid, voor het milieu én voor de veiligheid. Want door te lopen of te fietsen krijg je meer ervaring in het verkeer. En het zorgt voor minder auto’s rond scholen. Een stuk overzichtelijker dus!

Om deze reden is in de voormalige regio Haaglanden al 15 keer eerder de Schoolbrengdag georganiseerd: één dag in het jaar waarop basisschoolleerlingen en hun ouders worden opgeroepen lopend of fietsend naar school te komen.

Midden-Holland, Holland Rijnland en Goeree-Overflakkee doen ook mee

Vorig jaar deed de hele metropoolregio al mee aan de Schoolbrengdag. Dit jaar komen daar nog eens drie regio’s bij: Midden-Holland, Holland Rijnland en Goeree-Overflakkee. Staat jouw school in een van deze regio’s? Dan kun je meedoen met de Schoolbrengdag. 

Pimp je fiets

Om aan te moedigen dat leerlingen en ouders lopend of met de fiets komen die dag, hebben we een wedstrijd aan de Schoolbrengdag verbonden: ‘Pimp je Fiets’. Wie op 21 september op de mooist versierde fiets (of schoenen) naar school komt, wint een leuk spellenpakket voor de school.

Informatie voor de scholen

De scholen in de genoemde regio’s hebben al een aankondigingsmail en een brief met poster van ons ontvangen. Direct na de zomervakantie ontvangen ze de link naar de Schoolbrengdag-webpagina. Hier zitten ook het Schoolbrengdag-filmpje, de lesbrief en allerlei andere nuttige downloads bij. De eerste informatie kun je al op de webpagina bekijken. Hier kan de school zich al aanmelden of meer posters aanvragen.

Stad en land aan het praktische verkeersexamen

Het kan u bijna niet zijn ontgaan: de in (meestal oranje) hesjes geklede scholieren, met gespannen gezichten op de fiets: de periode van de praktische verkeersexamens. Ze waren in heel veel gemeenten (en op de sociale media) te zien.

Het examen is een belangrijk moment om te toetsen of basisschoolleerlingen de fietsvaardigheden en de regels in het verkeer kunnen toepassen. Ook binnen het programma SCHOOL op SEEF is het praktische verkeersexamen belangrijk. Het programma is vooral gericht op de versterking van het praktisch oefenen. Juist dit is belangrijk om een vaardige en veilige verkeersdeelnemer te worden. Door het examen toetsen we of die praktische vaardigheden genoeg ontwikkeld zijn om een route veilig te kunnen afleggen. 

Rotterdam en Den Haag

Ook in de grote steden is al jaren volop aandacht voor het praktische examen. De organisatie vindt op een unieke manier plaats, in nauwe samenwerking met HALO JOBBING. Sportstudenten van de Haagse Hogeschool nemen de volledige organisatie van het examen voor hun rekening, en begeleiden honderden leerlingen bij het event. In Den Haag doet maar liefst 80% van de leerlingen mee aan het examen.

Samenwerking bedrijfsleven

In Rotterdam is sprake van een bijzondere samenwerking met het bedrijfsleven: via R2R (Rotterdammers voor Rotterdammers) worden ondernemers geworven voor het sponsoren van de examens. 

Beeldverslagen examens

Bekijk de beeldverslagen van examens in diverse gemeenten.

TotallyTraffic.nl

CampagneCrew: Wie maakt de beste campagne voor jongeren?

Ook dit jaar organiseert ROV-ZH een campagnewedstrijd voor leerlingen in het voortgezet onderwijs onder de noemer “CampagneCrew”.

De bestuurlijke verkeersveiligheidsambassadeurs dagen leerlingen uit om de komende tijd hun campagneideeën in te sturen en zo mee te dingen naar de nominatie voor de eigen regio. De genomineerden van de zeven regio’s strijden op 18 april 2018 voor de winst door een pitch tijdens de provinciale finale. Ze maken kans op allerlei leuke prijzen.

Een vaste module

De leerlingenwedstrijd is vanaf dit jaar als module opgenomen in TotallyTraffic. Dit maakt het voor docenten eenvoudiger de bijbehorende lessen in het programma op te nemen.

Winnaars 2016

Tijdens de finale in Nieuwspoort op 1 februari werden ISW Hoogeland uit Naaldwijk en Praktijkschool De Noordhoek winnaars van de wedstrijdeditie van 2016. De leerlingen van ISW wonnen de juryprijs met dit filmpje. De leerlingen van De Noordhoek gingen met de publieksprijs naar huis: ze maakten lichtgevende fietsen.

Facebook en instagram

Op www.facebook.com/campagnecrew is meer terug te vinden over de wedstrijd en de finale van het afgelopen jaar. Hier zullen ook het komende jaar de actualiteiten rond de wedstrijd te volgen zijn. Daarnaast worden alle inzendingen zowel op deze facebookpagina als op instagram.com/campagnecrew geplaatst. Het aantal likes op deze pagina’s bepaalt wie de publieksprijs wint.
Aanmelden voor CampagneCrew kan tot 15 december 2017, inzenden tot 15 januari 2018.

Lees meer op deze pagina.

Vernieuwing TotallyTraffic: de aanbieders aan het woord

Op een zonnige maandagmorgen kwamen tien aanbieders van de TotallyTraffic-modules in Zuid-Holland bij elkaar in het Provinciehuis. Zij gaven hun mening over de ideeën voor de vernieuwing van het programma en de website van TotallyTraffic. En dat leverde veel bruikbare tips op!

Opvolglessen

Een van de aanbevelingen uit de recente evaluatie van TotallyTraffic was om alle gastlessen te voorzien van een opvolgles: een les die de eigen docent kan geven als verdieping op de gastles.

Een aantal aanbieders had direct ideeën over de opvolglessen voor hun modules. De andere gastdocenten denken hier de komende tijd over na.  

Digitaal organiseren: een nieuwe site

Een belangrijke vernieuwing binnen het programma is dat we de website gaan aanpassen. We onderzoeken of we de website zo kunnen maken, dat:

  • scholen gastlessen kunnen aanvragen;
  • regio’s kunnen aangeven of de financiering van de gastles vanuit de regio beschikbaar is;
  • uitvoerders en scholen de lessen definitief kunnen plannen;
  • gemeenten en regio’s kunnen zien waar en wanneer welke uitvoeringen plaatsvinden;
  • scholen opvolglessen kunnen vinden;
  • uitvoerders en scholen hun ervaringen na afloop kunnen delen;
  • ROV-ZH en partners er module-specifieke en module-overstijgende informatie voor scholen en uitvoerders kunnen plaatsen.

Zo kan de site een informatie-, inspiratie-, plannings- en monitorinstrument worden voor alle betrokkenen. Alle aanwezige aanbieders hebben ook hiervoor hun ideeën en praktische tips gegeven.

Vervolg

In juni volgt een bijeenkomst met de vertegenwoordigers van scholen. Later dit jaar passen we de geplande vernieuwingen aan en voeren we ze door. Zo kunnen we in 2018 van een nieuw programma TotallyTraffic gebruik maken. 

Verkeersveiligheid belangrijk speerpunt voor Gemeente Nissewaard

Voor de Gemeente Nissewaard is verkeersveiligheid een belangrijk onderwerp. Daarom werken de teams ‘Stadsbeheer’ en ‘Strategie’ iedere dag vol overgave aan de verkeersveiligheid in de gemeente. Het team Strategie formuleert kaders en de te volgen aanpak.  En het team Stadsbeheer verzorgt de uitvoering van campagnes en infrastructurele maatregelen.  Jan-Kees van Elderen, beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer bij de gemeente Nissewaard, vertelt ons graag meer over deze verkeerscampagnes. 

Verkeersveiligheid rondom basisscholen

‘We zijn net een groot project gestart dat moet zorgen voor een grotere verkeersveiligheid rondom basisscholen. Samen met ouders, omwonenden en scholen zelf, willen we een veiligere omgeving creëren. Wij komen als gemeente dus niet maatregelen uitdelen of attentieborden neerzetten. Juist de samenwerking vinden wij belangrijk. In maart 2018 moeten de eerste resultaten op tafel liggen. We kijken naar de wegen- en looproutestructuur rondom scholen. Kunnen we daar nog iets aan verbeteren zodat het veiliger wordt voor kinderen? Toch draait het voor 80% om gedrag. Niet alleen om het gedrag van ouders, maar ook om die van de kinderen. Zijn ze in staat om goed en veilig naar school te fietsen?’ 

Wethouders zijn nu ook ‘Ambassadeur Verkeersveiligheid’

‘De MRDH heeft laatst alle wethouders Verkeer en Vervoer ‘Ambassadeur Verkeersveiligheid’ gemaakt. Een mooie stap vooruit. Want mede hierdoor wordt verkeersveiligheid weer een belangrijk speerpunt binnen onze gemeente. De MRDH en ook het ROV-ZH bieden sowieso veel toegevoegde waarde als het gaat om verkeersveiligheid. Ook bij de gemeente Nissewaard ligt de nadruk vaak toch wat meer op bereikbaarheid en doorstroming. Dit komt onder meer doordat de effecten van (infrastructurele) maatregelen beter te voospellen zijn. Verkeersveiligheid krijgt soms wat minder aandacht, juist omdat de resultaten wat minder aantoonbaar zijn. Wat scheelt een nieuwe gedragscampagne in het aantal verkeersslachtoffers? Dat is vaak lastig te meten.’

Meedoen met landelijke campagnes

‘Als gemeente haken we ook altijd aan bij landelijke campagnes. We zijn bijvoorbeeld bezig met een uitbreiding op de campagne ‘bromfiets op de rijbaan’. Op een aantal wegen met een maximum snelheid van 50 km/h moeten bromfietsers tegenwoordig al op de weg rijden, en mogen ze niet meer op het fietspad.

Dat zorgt voor minder overlast op de fietspaden. En ook voor meer veiligheid van fietsers en bromfietsers. Nu kunnen we ook nog winst behalen door op verschillende plekken paaltjes uit doorgaande fietsroutes te verwijderen. Daarmee kunnen we zorgen voor nóg minder slachtoffers. Verder organiseren we al een geruim aantal jaar de ‘Opfriscursus voor automobilisten’. En de komende tijd gaan we aan de slag met de promotie van de ‘MobielSchadeMelden-app’.’

CAMPAGNES

Limo voor de BOB

Honk- en softbalvereniging ‘The Braves’ heeft de eerste Limo voor de BOB gewonnen!

Al zes BOB-limo's vergeven 

Een van de prijzen, die sportverenigingen kunnen winnen tijdens de campagne “BOB in de sportkantine” is de Limo voor de BOB. De winnaars worden opgehaald en thuisgebracht door een heuse limo met chauffeur na een feestavond in de sportkantine. Zes clubs wonnen al zo'n rit. De campagne is in maart van dit jaar van start gegaan in het noordelijk deel van de provincie. Volgend jaar is het zuidelijke deel weer aan de beurt. 

Campagneaftrap op vier locaties

De aftrap van de campagne ‘BOB in de sportkantine’ vond plaats op vier locaties. Verkeersveiligheidsambassadeur en wethouder van Westland Bram Meijer verzorgde de aftrap van de campagne bij handbalvereniging Hellas. Kees de Jong deed dat in het sportcafé bij tennisvereniging Waddinxveen. Daar probeerden selectiespeelsters van de vereniging met een zogenaamde promillagebril op te tennissen. Probeerden, want het was een behoorlijke uitdaging. Op een leuke manier werd duidelijk wat drank doet met je reactievermogen. In Zoetermeer reikte de kersverse wethouder Margreet van Driel het campagnepakket uit. Jodan Boys uit Gouda ontving een pakket uit handen van wethouder Hilde Niezen, verkeersveiligheidsambassadeur regio Midden-Holland.

Veel aanmeldingen vanuit de regio Haaglanden

Sportservice Zuid-Holland voert de campagne uit. Jongeren van de organisatie ‘Responsible Young Drivers’ verzorgen de BOB-quiz bij sportverenigingen. Het was opvallend dat veel mensen uit de regio Haaglanden zich hebben aangemeld voor de BOB-quiz.

Kijk snel op onze facebookpagina

Daar zie je het laatste nieuws over onze campagne en foto’s van het campagneteam. https://www.facebook.com/BobSportZH

Programmamanager Marc Schenk over verkeersveiligheid

Mark Schenk is programmamanager bij ROV-ZH. Wij vroegen hem naar zijn visie op het onderwerp ‘verkeersveiligheid’.

‘Verkeersveiligheid, dat is een onderwerp waarbij ik niet hoef na te denken óf het belangrijk is. Maar wel: hoe kan ik er wat aan doen? Nadat we jaren voor een daling zorgden in het aantal verkeersslachtoffers, neemt het aantal slachtoffers nu helaas weer toe. 

Nieuwe trends in het verkeer

De wereld om ons heen verandert en dus ook de wereld van verkeer: nieuwe, snellere en stillere vervoersmiddelen. Maar ook meer afleiding door het gebruik van smartphones en andere gadgets. Ook zien we dat mensen langer mobiel zijn en dus langer deelnemen aan het verkeer. Deze trends hebben een grote impact op de verkeersveiligheid. En dat betekent dat er een andere aanpak nodig is om de verkeersveiligheid te verbeteren.

‘Maak van de Nul een Punt’

ROV-ZH heeft dit verwoord in haar visie tot 2020 en streeft naar nul vermijdbare verkeersslachtoffers onder de noemer ‘Maak van de Nul een Punt’.

Aan mij als programmamanager de mooie taak om samen met het team van ROV-ZH, de moederorganisaties en nieuwe partners invulling te geven aan deze visie. Vanuit mijn eerdere rol als programmamanager bij BEREIK! heb ik een netwerk opgebouwd dat ik ook zeker in zal zetten bij het betrekken van nieuwe partners. Wilt u ook een bijdrage leveren en heeft u daar al ideeën over? Dan ga ik graag met u in gesprek! Ik ben te bereiken via m.schenk@pzh.nl en 06-50742994.

OP DE VERKEERSVEILIGHEID AGENDA

JUNI 2017

VANAF HALF JUNI:

26 JUNI:

ZomerBob campagne

Vergadering SCHOOL op SEEF labelcommissie

JULI 2017

HELE MAAND:

1 JUlI:

ZomerBob campagne

Deadline indienen kandidaten SEEF-factor

SEPTEMBER 2017

TOT HALF SEPTEMBER:

16 - 23 SEPTEMBER:


21 SEPTEMBER:

ZomerBob campagne

Themaweek ‘Maak van de Nul een Punt’

School-events TotallyTraffic wedstrijd ‘CampagneCrew’

SCHOOL op SEEF Schoolbrengdag

OKTOBER 2017

1 OKTOBER:

9 OKTOBER:

HALF OKTOBER

Deadline indienen kandidaten TotallyTraffic Award

Vergadering SCHOOL op SEEF labelcommissie

Start fietsverlichtingscampagne

DECEMBER 2017

HALF DECEMBER:

18 DECEMBER:

Start WinterBob campagne

Vergadering SCHOOL op SEEF labelcommissie

ACTUELE AGENDA

COLOFON

ROV Magazine is een product van ROV-ZH.

Redactie

Tappan Communicatie, Ada Aalbrecht

Foto's 

Cover, pagina 5, 7 en 10: Shutterstock
Pagina 11: iStock

Eindredactie

ROV-ZH

Redactieadres

ROV Magazine t.a.v. Ada Aalbrecht
ROV-ZH, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag
tel. 070-441 62 36 / www.rovzh.nl
ac.aalbrecht@pzh.nl

Vormgeving

Tappan Communicatie, Den Haag.

Aanmelden nieuwsberichten ROV-ZH

Social Media